Ma egy egykor volt autóbuszjárat indításáról számolok be korabeli újságcikkek és egy fénykép alapján. Lássuk!

A vasvári járás lapja, a Vasvári Újság 1927. május 22-i számának 3. oldalán volt olvasható ez a beharangozó újságcikk:

vu_19270522_3o_harmadik.jpg

A cikkből kitűnik, hogy Vasvár sérelmezte a járat indítását, de lekicsinylően azt írta a szerző, hogy úgysem lesz rentábilis a vállalkozás... Ezzel szemben egy Baltavár-Rábahidvég autóbuszjáratot "sokkal jobb tervnek" említ...

A hírlapi ágálás ellenére a buszjárat ügyében történtek fejlemények, ahogy erről a Vasvári Újság 1927. október 2-i lapszáma tudósít (3. oldal):

vu_19271002_3o.jpg

Végül a járási lap október 23-i száma már múlt időben ír az autóbuszjárat megindításáról (3. oldal): 

vu_19271023_3o_ma_sik.jpg

A cikkben szereplő "múlt szerdát" beazonosítva kiderült, hogy 1927. október 19-én, vagyis pontosan 93 évvel ezelőtt indult el községünkön keresztül a Körmend-Sárvár autóbuszjárat. (Ez valamelyest az I. világháború előtt tervezett, de meg nem valósult Körmend-Sárvár vasútvonalat pótolta.)

Egyébként a Közgazdasági Értesítő 1927. szeptember 8-i száma (4. oldal) ismerteti a "A m. kir. kereskedelemügyi miniszter által folyó évi julius 1-e óta kiadott autóbusz- és teherautófuvarozási iparengedélyek jegyzékét". A jegyzék 6. pontjában ez olvasható: "Dorsán Alfréd budapesti lakos részére személyszállításra Körmend, Németszecsőd, Egyházasszecsőd, Molnaszecsőd, Hidashollós, Rábahidvég, Rábamolnári, Rábaszenttamás, Rábapüspöki, Balozsameggyes, Ikervár, Sárvár között (82.377—1927. K. M. sz.)" Érdekes módon Rum neve kimaradt a felsorolásból, bár ez szerintem csak véletlen lehet.

(Egyébként ekkor még állt a püspöki malomnál 1914-ben épült fahíd, de valószínűleg olyan gyenge vagy rossz állapotban, hogy azon buszjárat nem tudott áthaladni, erre utal a cikk... 1929-ben a hidat a jégzajlás elvitte.)

Egy fotót is be tudok mutatni a fentiek kapcsán! Az autóbuszjárat indulásakor készült az alábbi kép a körmendi Korona Szállónál, ahol a társaság vezetése, alkalmazottai láthatók, a buszon pedig már két utas is ül. A fénykép Bors Géza gyűjteményéből való, közlésre ő bocsátotta rendelkezésemre, akinek ezúton is köszönöm a képet!

buszja_rat.jpg

A hátsó ablakon lévő táblán feltételezésem szerint az útvonal szerepel, de sajnos a kép felbontása nem teszi lehetővé a kiolvasását. Valaki esetleg be tud azonosítani valakit a képen szereplő személyek közül? 

És azt tudja valaki, hogy meddig működött a buszjárat?

Bár a fenti képen a cégtulajdonos Dorsan Alfréd nem ismerhető fel, de találtam róla egy portrét Radványi József: A volt cs. és kir. 4. huszárezred története 1902-1919. II. (Budapest, 1929) című könyv 41. oldalán. Ő az:

dorsan_alfre_d.png

 

Kapcsolódó bejegyzések - 1927-ben történtek:

A rábamolnári kastély lebontása

Rábapüspöki harca az egyesítés ellen

A Rábapüspökiben talált kannibállelet

Evangélikus elemi iskolai csoportkép

 

A pénteki bejegyzés az ünnep miatt kimarad, folytatás egy hét múlva!

 

>>> Az előző poszt: Egy ipartörténeti emlék a Béke-utcából: a Moór-féle kút <<<

Ha tetszett a bejegyzés, lájkold, és oszd meg az ismerőseiddel! Ha észrevételed van, szólj hozzá! Ha pedig tetszik a blog, csatlakozz a törzsközönségéhez a facebook-on, hogy elsőként értesülhess a frissítésekről!

Szerző: kugi  2020.10.19. 07:30 Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés évforduló újságcikk rábamolnári

A bejegyzés trackback címe:

https://kugi.blog.hu/api/trackback/id/tr7316240884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása