Ma egy egykor volt autóbuszjárat indításáról számolok be korabeli újságcikkek és egy fénykép alapján. Lássuk!
A vasvári járás lapja, a Vasvári Újság 1927. május 22-i számának 3. oldalán volt olvasható ez a beharangozó újságcikk:
A cikkből kitűnik, hogy Vasvár sérelmezte a járat indítását, de lekicsinylően azt írta a szerző, hogy úgysem lesz rentábilis a vállalkozás... Ezzel szemben egy Baltavár-Rábahidvég autóbuszjáratot "sokkal jobb tervnek" említ...
A hírlapi ágálás ellenére a buszjárat ügyében történtek fejlemények, ahogy erről a Vasvári Újság 1927. október 2-i lapszáma tudósít (3. oldal):
Végül a járási lap október 23-i száma már múlt időben ír az autóbuszjárat megindításáról (3. oldal):
A cikkben szereplő "múlt szerdát" beazonosítva kiderült, hogy 1927. október 19-én, vagyis pontosan 93 évvel ezelőtt indult el községünkön keresztül a Körmend-Sárvár autóbuszjárat. (Ez valamelyest az I. világháború előtt tervezett, de meg nem valósult Körmend-Sárvár vasútvonalat pótolta.)
Egyébként a Közgazdasági Értesítő 1927. szeptember 8-i száma (4. oldal) ismerteti a "A m. kir. kereskedelemügyi miniszter által folyó évi julius hó 1-e óta kiadott autóbusz- és teherautófuvarozási iparengedélyek jegyzékét". A jegyzék 6. pontjában ez olvasható: "Dorsán Alfréd budapesti lakos részére személyszállításra Körmend, Németszecsőd, Egyházasszecsőd, Molnaszecsőd, Hidashollós, Rábahidvég, Rábamolnári, Rábaszenttamás, Rábapüspöki, Balozsameggyes, Ikervár, Sárvár között (82.377—1927. K. M. sz.)" Érdekes módon Rum neve kimaradt a felsorolásból, bár ez szerintem csak véletlen lehet.
(Egyébként ekkor még állt a püspöki malomnál 1914-ben épült fahíd, de valószínűleg olyan gyenge vagy rossz állapotban, hogy azon buszjárat nem tudott áthaladni, erre utal a cikk... 1929-ben a hidat a jégzajlás elvitte.)
Egy fotót is be tudok mutatni a fentiek kapcsán! Az autóbuszjárat indulásakor készült az alábbi kép a körmendi Korona Szállónál, ahol a társaság vezetése, alkalmazottai láthatók, a buszon pedig már két utas is ül. A fénykép Bors Géza gyűjteményéből való, közlésre ő bocsátotta rendelkezésemre, akinek ezúton is köszönöm a képet!
A hátsó ablakon lévő táblán feltételezésem szerint az útvonal szerepel, de sajnos a kép felbontása nem teszi lehetővé a kiolvasását. Valaki esetleg be tud azonosítani valakit a képen szereplő személyek közül?
És azt tudja valaki, hogy meddig működött a buszjárat?
Bár a fenti képen a cégtulajdonos Dorsan Alfréd nem ismerhető fel, de találtam róla egy portrét Radványi József: A volt cs. és kir. 4. huszárezred története 1902-1919. II. (Budapest, 1929) című könyv 41. oldalán. Ő az:
Kapcsolódó bejegyzések - 1927-ben történtek:
A rábamolnári kastély lebontása
Rábapüspöki harca az egyesítés ellen
A Rábapüspökiben talált kannibállelet
Evangélikus elemi iskolai csoportkép
A pénteki bejegyzés az ünnep miatt kimarad, folytatás egy hét múlva!
>>> Az előző poszt: Egy ipartörténeti emlék a Béke-utcából: a Moór-féle kút <<<
Ha tetszett a bejegyzés, lájkold, és oszd meg az ismerőseiddel! Ha észrevételed van, szólj hozzá! Ha pedig tetszik a blog, csatlakozz a törzsközönségéhez a facebook-on, hogy elsőként értesülhess a frissítésekről!