A mai bejegyzésben a két világháború között felállított, és a II. világháború idején is működő hídőrségről írok.
Ezt a szervezet a belügyminiszter hozta létre még 1931-ben ún. "részleges vasútbiztosítás" céljából. A felállítás előzménye, hogy Matuska Szilveszter 1931. szeptember 13-án 0 óra 20 perckor felrobbantotta a biatorbágyi viaduktot, és a rajta áthaladó vonat 6 kocsija a mélybe zuhant, 22 ember halálát okozva. A hasonló esetek elkerülésére őrséget hoztak létre a vasúti hidaknál. Ez községünk térségében az alábbi paraméterekkel jött létre:
Az 1931. október 4-i keltezésű feljegyzés szerint Sopron, Vas és Zala vármegyék területén, a MÁV, a GYSEV és a Duna-Száva-Adria Vasúttársaság (a korábbi Déli Vasút) vonalán összesen 13 hidat védett 54 főnyi őrség. A legtöbben (heten) a sárvári Rába-hidakat védték, míg a Dömötörinél (ma Sorkifalud) lévő "éráthidalást" 3 őr vigyázta.
Hogy ez az őrség folytonosan fennmaradt-e a háború időszakáig, arra nézve egyelőre nem találtam szakirodalmi utalást. Az biztos, hogy 1942-ben (még mindig vagy újra?) működött hídőrség, mely a hidakat őrizte, sőt a rajtuk átvonuló katonai szerelvényeket veszélyeztető esetleges szabotázsakciók megakadályozását szolgálta. Miután a közlekedési infrastruktúra az angolszász bombázók célkeresztjébe került, a hídőrök figyelőszolgálatot is elláttak. A front ideérésekor, 1945 márciusában harcoló katonai alakulatok vették át az őrség feladatait (végül a visszavonuló németek robbantással súlyosan megrongálták a hidat).
Kép: néhai Nagy Lászlótól egy helytörténeti kiállításra kapott fotó a rábamolnári hídőrségről az 1942-45 közti időszakból.
A táblázat forrása: Vas Megyei Levéltár IV-405. g. Alispáni iratgyűjtemény 21. doboz: vasúti tervek
Ha tetszett a bejegyzés, lájkold, és oszd meg az ismerőseiddel! Ha észrevételed van, szólj hozzá! Ha pedig tetszik a blog, csatlakozz a törzsközönségéhez a facebook-on, hogy elsőként értesülhess a frissítésekről!