mess.jpgHazánk német megszállása (1944. március 19.) után teljes erővel bontakozott ki az amerikai és angol (majd az augusztusi román átállás után a román és a szovjet) légitevékenység a magyarországi közlekedési és ipari célpontok ellen. A Sopron-kanizsai vasútvonal valamennyi állomása és vonali őrhelye egy-egy láncszemét képezte annak a figyelőhálózatnak, amely a légtérben megjelent repülőgépek útját figyelte. Ezek hónapokig csak átrepültek a vasútállomások felett, a bombaterhüket távolabb dobták le. Nyártól kezdve azonban az angolszász repülők megkezdték a vadászatot a mozdonyokra, vonatszerelvényekre. Ezek messzire felszálló füstje amúgy is könnyű célponttá tette őket.

Egy ilyen, 1944 októberében átélt támadást mesélt el (már 1983-ban) Halász György nyugalmazott vonatkísérő, mely Rábamolnári állomásnál esett meg. A támadást két, zsákmányként szövetséges kézbe került német Messerschmidt típusú vadászgép követte el (lásd a képen).

FIGYELEM! Drámai sorok következnek! Csak erős idegzetűek olvassanak tovább!

„…Egyszer egy német katonavonattal utaztunk Szombathely felé. Délután 3 óra tájt érkeztünk Rábamolnáriba. Három szerelvény volt az állomáson. Légiriadó lett. Rendelkeztek, hogy húzzunk ki az állomásról. Talán 5-6 km/óra sebességgel húztunk ki Szombathely felé az első őrházhoz. Egyszerre csak felpillantva az égre, két Messerschmidt gépet láttam felettünk. Mutattam őket az egyik német katonának. Ő azonnal mondta: Stop! Stop! De a mozdonyról nem nézett ki senki, hiába integettem nekik. Egyszerre csak kétoldalról ránk csaptak a gépek, gépfegyversorozatot lőttek ránk.

Én is elfeküdtem önkéntelenül a fékbódéban, hisz nem tudja az ember, hogy ilyenkor hol sorozzák meg a szerelvényt. A vonat azonnal megállt. Leugrottam a kocsiról, lehasaltam, hátha fordulnak a gépek. Néztem előre: gőzben állt a masina. A németek már körülállták ekkor a gépet.

Egy jó magas tiszt köpenyt terített magára, lehúzta a konyháról a mozdonyvezetőt. Már össze volt sülve, össze volt főve. Húsz darab, két centiméteres lövedék sorozta végig a testét, mindezt a nyugdíjzása előtti napon. Indulás előtt még kínáltam a mozdonyvezetőt egy kis pálinkával. Nem fogadta el azzal, hogy vigyáznia kell, ez az utolsó szolgálata.

A fűtő lenn nyögött a gép mellett. A vezér nagy darab ember volt, de mire levették, lett belőle fele akkora. Fekete volt, háta, fogai ki voltak forrva. Péter Béla volt a mozdonyvezető, a fűtője Kormos Ferenc.

A fűtő lábáról térdtől bokáig leégett a bőr az egyik oldalon. Teste szilánkokkal volt tele. 86 kilós ember volt, így nem tudtam magam megfogni sehogy. Egy darabig ugyan cipeltem, s közben mondtam neki, hogy meghalt a Béla bácsi. Akkorát ordított, sírt. Nem tudva tovább vinni, leültettem. Bementem az állomásra, kértem hordágyat. Mire a segédtiszt behozta a hordágyat a raktárból, addig a németek behozták, s lefektették a váróteremben egy padra. A mozdonyvezető holttestét aztán behozták a raktárba egy hordágyon. Közben jött az orvos, levágta a bőrlebernyeget a kormos lábáról, bepólyázta.

Mindenki tehetetlenül megállt az állomáson, nem mozdult senki. A váltókezelőnek szóltam, hogy a harmadikon álló géppel húzassa be a vonatot az állomásra a vonalról. Behúztuk, szaladtam szénáért, hogy arra tegyük Béla bácsit. Egy „I” kocsiba tettük. A hordágyra a fűtőt fektettük, és egy érkezett segélygéppel vitték őket Kanizsára… Éjjel 3 órakor kaptunk gépet a vonatunkra, vitték tovább Szombathely felé…”

Források: Lovas Gyula: 125 éves a sopron-kanizsai vasútvonal, 1865-1990. (MÁV Szombathelyi Igazgatóság, Szombathely, 1990.) 87-88. o. és a Vas Megyei Levéltár Államépítészeti Hivatal iratai. Rendkívüli események. 4079/1944.

1944 novemberében is volt egy légitámadás, amiről itt olvashat.

Frissítés - 2016.10.13:

Olvasónk, Pintér György hozzászólása: "A légitámadásos cikkhez mellékelt képen két Me-262-es vadászgép szerepel. Ilyenek anno nem repültek Magyarország felett. Azok lehettek Me-109 f-től G-ig vagy 110-es esetleg 210-es vagy 410-es változatok. Ez utóbbi három komolyabb bombaterhelést is bírt."

Köszönöm az észrevételt!

Ha tetszett a bejegyzés, lájkold, és oszd meg az ismerőseiddel! Ha észrevételed van, szólj hozzá! Ha pedig tetszik a blog, csatlakozz a törzsközönségéhez a facebook-on, hogy elsőként értesülhess a frissítésekről!

Szerző: kugi  2013.10.11. 07:53 Szólj hozzá!

Címkék: vasút rábamolnári II. világháború

A bejegyzés trackback címe:

https://kugi.blog.hu/api/trackback/id/tr895561235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása