gyapju.jpgAhogy arról már korábban is többször írtam, a Molnáriban birtokos jakabházi Sallér-családnál rengeteg gazdasági témájú irat maradt fenn.  A mai bejegyzésben egy ilyen dokumentumot ismertetek 1794-.ből.

Lássuk a szöveget eredeti helyesírással:

"Alább irtt adom tudtára mindeneknek a' Kiknek illik, hogy én ez mái Napon, és alább irtt Esztendőben Nagysághos Motesyiczky Judith Aszszonysággal Contracturs (szerződésre - KG) léptem, a' mi némű Gyapjuia Eö Nagyságánakvagyon, és lenni fog eőt (azaz: öt - KG) Esztendők ell folásáig 46 f az az Negyven hat forintokért meg vettem mind itten, mind pedig Somogy és Szala Vrgyei (azaz: Zala vármegyei - KG) Gyapjuval

együtt, minden Esztendőben a' midön már a' Juhok meg nyirettettek Négy hét mulva a' Gyaptyuért, ha én ell nem jönnék, tehát Eö Nagyságha a' Gyaptyut akár Kinek ell Adhassa, Mellyn(e)k nagyobb bizonyságáro Adom ezen Contractualis Levelemet, és saját supscripciommal (azaz: aláírásommal - KG) meg erősittem. Sig. Molnar 7dik May 794

Sallomon ..... (olvashatatlan vezetéknév - KG) mp

ps Hogy ha Contractust azon üdö alatt meg másittanám mindenkor szász (azaz: száz - KG) forint Kötést raitam meg vehessék

Ludwig Gyűtzl (?) fizetett 100 ftokat foglalót 7die May 794."

Vagyis az - ekkor már özvegy - Motesiczky Judit megállapodott egy. - a keresztnév alapján minden bizonnyal zsidó - felvásárlóval a gyapjú átvételéről, de nemcsak az itteni, hanem a Somogy és Zala megyei Sallér-uradalmakra vonatkozóan is. (Az utolsó mondatot viszont nem tudom a fentiek fényében értelmezni.)

Motesiczky Judit 2 év múlva, 1796-ban elhunyt. Végrendeletét ebben, a temetésén mondott - nyomtatásban is fennmaradt (!) -  gyászbeszédet ebben a posztban ismertettem. Több családtagjával együtt ő is a templomi kriptában nyugszik

Kapcsolódó bejegyzés: 

Motesiczky Judit hatalmaskodása

 

>>> Az előző poszt: Száz éve történt 66. <<<

Ha tetszett a bejegyzés, lájkold, és oszd meg az ismerőseiddel! Ha észrevételed van, szólj hozzá! Ha pedig tetszik a blog, csatlakozz a törzsközönségéhez a facebook-on, hogy elsőként értesülhess a frissítésekről!

Szerző: kugi  2022.05.09. 07:30 Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság molnári sallérok

A bejegyzés trackback címe:

https://kugi.blog.hu/api/trackback/id/tr3917826405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása