Figyelem! A Püspökmolnári Helytörténeti Klub következő összejövetelére március 23-án (szombaton) 16.00 kezdettel kerül sor. Ennek keretében felkeressük a Petőfi utcai haranglábnál lévő "szórét", a helytörténeti gyűjtemény megtekintése céljából. Találkozzunk 23-án 16.00-kor a szórénál! Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
A mai bejegyzésben "községünk vasútja" - azaz a Püspökmolnárit érintő Sopron-Nagykanizsa vasútvonal - létrehozásáról teszek közzé egy régi újságcikket. Először az "építés" szót akartam leírni, de ekkor még sokkal inkbb csak a tervezésről és az anyagiak összegyűjtéséről volt szó, a vasútépítés jóval később kezdődött.
A cikk a Budapesti Hirlap 1856. március 14-i számának címoldalán jelent meg:
A cikkben említett "vaspálya-engedményezési törvényt" hiába keresnénk a Corpus Jurisban: nem magyar törvény volt, hanem összbirodalmi szinten érvényes osztrák szabályozás. Ne feledjük: ekkor a Bach-korszakban járunk, törvények elfogadására alkalmas magyar országgyűlés nem működött.
A cikk a szereplők közül gróf Festetics Györgyöt említi elsőként, pedig egy Batthyány herceg rangban felette állt. Ez "grófunk" fontosságát is mutat(hat)ja az ügyben, jóllehet semmilyen politikai tisztséget nem viselt ekkor (csak 1860-ban lett Vas vármegye főispáni helytartója). Amúgy a vasút tervét ő nyújtotta be a hatóságokhoz.
Kapcsolódó bejegyzések:
Vasút témában: 146 éves Püspökmolnári vasútja (2011-ben írtam) A községünkön elsőként áthaladt gőzmozdony A molnári vasútállomás alaprajza A molnári állomásépület alaprajza |
1856-ban történtek: A molnári Festetics-birtok 1856-ban Gróf Festetics Lászlóné temetése
|
A pénteki bejegyzés elmarad, folytatás egy hét múlva hétfőn.
>>> Az előző poszt: Az 1848-as forradalom 50. évfordulójának ünneplése <<<
Ha tetszett a bejegyzés, lájkold, és oszd meg az ismerőseiddel! Ha észrevételed van, szólj hozzá! Ha pedig tetszik a blog, csatlakozz a törzsközönségéhez a facebook-on, hogy elsőként értesülhess a frissítésekről!