avagy Festetics-hajók a Balatonon
A mai bejegyzés ismét egy kissé rendhagyó lesz, mivel nem községünk történetéről szól, de a Sallér-Festetics családdal kapcsolatos, mely Molnári birtokosa és a szenttamási templom kegyura volt, és melynek több tagja községünkben alussza örök álmát. E rövid bevezető után lássuk a témát!
Az 1790-es években Sallér Judit férje, a keszthelyi Georgicont is megalapító Festetics György (korának Széchenyije) nagyszabású hajóépítésbe kezdett a Balatonnál. Az olasz ácsokkal működő hajóépítő műhely Fenékpusztán volt, mely ma Keszthely külterülete. A 18-19. század fordulóján számos balatoni hajó készült itt, melyek nagy része - feltételezésem szerint - a család tagjairól kapta a nevét. (De más nevű hajók is készültek, pl. Főnix, Fecske, Szolgája.)
A Juditha nevű hajó tervrajza (Festetics-család levéltára: T 3 No 268.)
Az első ilyen, községünkhöz kapcsolódó családtagról elnevezett hajó a Juditha. Nevét a gróf feleségéről, Sallér Juditról kapta, aki községünk templomának kriptájában nyugszik. A hajó tervei 1796-ban készültek el, az elkészítéséhez 6 tölgyfát vágtak ki. 1797-ben már épült a hajóborda, az egész hajó 1799-re lett készen. Szekérszállító kompként üzemelt Fenékpuszta és Bottyán között.
1800-ban egy újabb hajót építettek, mely a grófi pár fiúgyermekéről, Lászlóról kapta a nevét. Ez egy révészhajó volt, melyet 1801. április 10-én bocsátottak vízre. Festetics László egyébként később a Balaton első sportvitorlázója lett, akiről feljegyezték, hogy "ügyesen és nagy gyakorlattal kormányzott".
A László nevű hajó tervrajza (Festetics-család levéltára: T 3 No 251.)
1813-ban kezdték építeni a Jozefina nevű hajót, mely egy 1815-ös leltárban "Só hajó Joseffina" néven, egy másik feljegyzésben pedig "Josephina Nagyhajó" néven szerepel. Az elnevezés arra utal, hogy nagyméretű sószállító hajó lehetett. Nevét nyilván Festetics László feleségéről, a német származású Hohenzollern-Hechingeni Josephine hercegnőről kapta, aki a szenttamási templomban nyugszik. (Arcképét ebben a bejegyzésben közöltem.)
Apja halála (1819) után Festetics László lett a család feje, aki folytatta a hajóépítéseket. 1820 augusztusában arról rendelkezett, hogy a "Josephina nevü ujj hajóhoz szükséges" fákat a következő télen vágják ki, a "Josephina hajó Schooner formára [...] rajzoltasson meg", és "mivel a mostani nagy hajó esztendőre el-bontatik, annak jobb fáibul egy átaljáró hajó [azaz komp - KG] készíttessen". Tehát lehet, hogy a Josephina megrongálódott, és ezért építettek újat helyette.
Egy 1815-ös feljegyzésben egy Szidónia nevű hajóval találkozhatunk. Festetics Szidónia György gróf és Sallér Judit elsőszülött lánya, Festetics László húga volt.
1820-ban épült egy kutter, azaz egyárbócos hajó, a Heléna. Nevét talán Festetics László és Josephine hercegnő elsőszülött gyermekéről, Ilonáról kapta.
Végezetül egy 1820-21-es leltárban egy György nevű hajóval is találkozhatunk. Hogy ez az 1819-ben elhunyt grófnak állít-e emléket, vagy az 1815-ben született ifjabb Györgyről (a régi molnári temetőben eltemetett későbbi miniszterről) kapta-e a nevét, nem tudjuk.
Felhasznált irodalom: Török Enikő: Festetics-hajók a Balatonon a 18-19. század fordulóján. Elérhető itt.
Ha tetszett a bejegyzés, lájkold! Ha észrevételed van, szólj hozzá! Ha pedig tetszik a blog, csatlakozz a törzsközönségéhez a facebook-on, hogy elsőként értesülhess a frissítésekről!