A községünket érintő vasútvonal létrejöttéről már korábban írtam. A soproni üzleti körök, osztrák-német bankár-csoportok (Rotschild, Sina) és magyar főurak (Festetics György) összefogásával létrejött Császári Királyi Szabadalmazott Déli Vaspálya Társaság (röviden: Déli Vasút) székhelye Bécsben volt, személyzete német nyelvterületről érkezett hozzánk (gondoljunk csak a német anyanyelvű Prinz Gyula apjára, Prinz József molnári állomásfőnökre). Így a társaság nyelve is kezdetben német volt (csak az 1870-es évekre tértek át a magyar nyelv használatára). (A bejegyzés a térkép alatti tovább feliratra kattintva folytatódik.)
A molnári állomást ábrázoló, a forgalom megindulása utáni évből fennmaradt alaprajz is németül készült. Az állomás – mely Szombathely után az első volt a vonalon – területe a 6. dűlőben fekszik, a Hídvéggel közös határ közelében. Piros vonal keríti körbe az állomás alapterületét, a sínpárt kék vonal jelzi. Az épületek pirossal vannak ábrázolva, a sárga talán egy tervezett vagy építés alatt álló épület lehet.
Az állomásépület a térképmező jobb alsó sarkában áll. A Déli Vasút állomásépületei ún. típustervek alapján készültek, ezért nagyon hasonlóak az egész vonalon. A molnári állomásépület a 2. számú típusterv alapján készült. A többi korabeli vasúttársaságtól eltérően a Déli Vasút a személyforgalomtól külön kezelte az árut, ezért ehhez külön épületet is emeltek, szemben az állomásépülettel. A térképmező közepén álló épület a vízház, amiből a gőzmozdonyok vizet vételeztek.
A sokféle – pirossal, kékkel, feketével írt – szám pontos jelentését, ill. mértékegységét nem tudom. Akinek van ötlete ezekhez, kérem, írja meg kommentben!
Szívesen fogadok régi fotókat a (püspök)molnári vasútállomásról, vagy községünkhöz kötődő vasúti iratokat, ill. minden más, helyi vonatkozású képet, dokumentumot!
A blog írása a munkanapok áthelyezése miatt 22-én szünetel. Folytatás 24-én, szerdán. Mindenkinek jó pihenést, szép ünnepet a hosszú hétvégén! :)
Ha tetszett a bejegyzés, lájkold! Ha észrevételed van, szólj hozzá! Ha pedig tetszik a blog, csatlakozz a törzsközönségéhez a facebook-on, hogy elsőként értesülhess a frissítésekről! A facebook-oldalra felkerültek az első helytörténeti vonatkozású fotók, ezek száma fokozatosan bővülni fog. Érdemes lesz tehát csatlakozni! :)