A mai bejegyzésben - halottak napja előtt - Püspökmolnári 3 régi temetőjében található sírköveket mutatom be egy sajátos nézőpontból. Azt vizsgálom, hogy a síremlékeken milyen jelképek szerepelnek. Vegyük sorra az előforduló szimbólumokat, és mindegyikre mutatok néhány példát a molnári, püspöki és szenttamási régi temetőkből.
Kereszt: a leggyakrabban előforduló szimbólum. Jelképezi Krisztust, az Ő szenvedését, a halál felett aratott győzelmét, a feltámadást, egyúttal a kereszténységet. Számtalan megjelenési formája lehet a sírköveken: lehet egyszerű vagy díszítettebb, latin vagy egyenlő szárú görög kereszt, függhet rajta Krisztus testének szobra is, vagy lehet csak két vonal. Van, amikor a JHS rövidítés (Jesus hominum salvator: Jézus az emebrek megváltója) van a kereszten, de még egy kör alakba (a tökéletesség jelképe) foglalt keresztet is találtam.
És végül egy érdekes síremlék a Festetics György utcai régi molnári temetőből, ahol egy vasból készült keresztet találunk:
A következő jelkép a Krisztus-fej, ami a szenvedés és megváltás jelképe. Az arc nézhet oldalra vagy előre, gyakran (latin vagy görög) kereszt közepére helyezték, vagy sematikus glóriát faragtak köréje. Ebből is találunk néhányat a régi temetőkben:
A következő jelkép a (babér?)koszorú, ami a kiválasztottság jelképe. A koszorú kör alakja a tökéletességet, az éggel való szoros kapcsolatot jelzi. Ezen a molnári temetői sírkövön a keresztet övezi.
Találhatunk kelyhet is a síremléken. A kehely Krisztus kiontott vérét jelképezi. Egy ilyet látunk ezen a püspöki temetői sírkövön:
Fűzfa és/vagy pálmafa. A fa általában az élet és a halál, az örök fejlődés és a növekedés szimbóluma. A fűzfa az ókorban a holdistennők fája volt. A középkorban gyógyító hatást tulajdonítottak neki, mely rejtőztető, kosárkötésre, korbácsfonásra alkalmas ágaival, barkás vesszőivel (barkaszentelés) az elmúlás és a feltámadás jelképe.
Pálmaág: a pálma elsősorban Mária és a Születés fája. Európában a Mária-kultuszt a szentföldi zarándokok terjesztették el, akiknek a jelvénye a pálmaág volt. Máriának a halála előtt egy angyal hoz pálmaágat a Paradicsomból, halálos ágyán pedig ő nyújt pálmaágat János evangélistának. Pálmaágat hordoznak az aprószentek (A betlehemi gyermekgyilkosság áldozatai), s általában mint a halál felett aratott győzelem jelképe, a pálmaág a vértanúk attribútuma is. Európában a hozzá hasonlónak vélt fűz is helyettesíti, a laikus szemnek nehéz elkülöníteni őket egymástól a faragványokon. Így én is együtt mutatom be őket.
Következik a rózsa: egyfelől Mária, és ezáltal az égi szerelem szimbóluma. A vörös rózsa a vértanúságnak, a Paradicsomba jutásnak, a vörös rózsaszirom pedig Krisztus kiontott vérének a jelképe. Ne felejtsük el - mint magyar vonatkozást - a rózsákkal ábrázolt Árpád-házi Szent Erzsébetet sem!
Van néhány virágmotívum, ami szerintem nem rózsa, így ezeket külön mutatom be. A virág, a virágkosár a nő, a jólét, a bőség és a biztonság jelképe. Nemcsak a sírkő elején, hanem a virágdíszes oszlopfőként annak oldalán vagy a síremlék tetején is előfordulhat.
Végül egy díszes ablakkeret is található az egyik molnári temetői régi sírkövön. Talán ablak a másvilágra?
Bizonyára másféle motívum is volt egykor a sírokon, de azokat vagy az idő tüntette el, vagy a növényzet takarja őket.
Mivel alapvetően laikus vagyok a témában, így szívesen veszem hozzáértő (művészettörténész) olvasók kiegészítéseit!
Kapcsolódó bejegyzések:
Kovácsoltvas sírkerítések községünk temetőiben
Kedves Olvasók! Az ünnepre való tekintettel a hétfői bejegyzés elmarad, folytatás szerdán.
Ha tetszett a bejegyzés, lájkold, és oszd meg az ismerőseiddel! Ha észrevételed van, szólj hozzá! Ha pedig tetszik a blog, csatlakozz a törzsközönségéhez a facebook-on, hogy elsőként értesülhess a frissítésekről!